I en vanlig reklampaus
i en av våra reklamfinansierade TV-kanaler kan så många som sju av reklaminslag
handla om spel eller betting. Under de senaste dagarna har jag fört protokoll
över dessa och hittat reklam för nio olika spelplatser på nätet (Jackpot joy, Casumo,
Kasinostugan, Maria casino, Vera & John, Svenska postkodslotteriet, Comeon,
Pokerstar och Sverigeautomaten) och nio bettingplatser (Nordic bet, Betsson, Bet
24, Mr Green, Expekt, Unibet, ATG, Svenska spel och Bet365). Min lilla studie
har enbart täckt kanalerna TV 4 och TV 6, vilket är de enda reklamkanalerna jag
har tillgång till. Jag har säkert missat några spelföretag då min kartläggning enbart
bygger på ett mindre antal reklamavbrott.
Jag har funderat
på hur man ska tolka detta stora antal reklaminslag om spel och betting. Sattsar
man på reklam på grund av att vi svenskar spelar väldigt mycket och att man
vill få oss att spela ännu mer, spel är en expansiv marknad, eller handlar det
om konkurens mellan bolagen om en statisk marknad? Jag känner personligen ingen
som säger att de spelar på några andra spelformer än de som ATG, Svenska spel
eller Svenska postkodslotteriet tillhandahåller. Men detta säger förmodligen
inte så mycket om mina vänners spelvanor. De kanske förnekar att de spelar beroende på att
de skäms för att de spelar bort pengar på spel som inte ses som mer
traditionella? Tips, lotto, trav och trisslotter ses nästan som en del av den
svenska kulturen och i dessa spelformer är det heller inte så enkelt att spela
bort lika stora summor som när man satsar på enskilda matcher live eller på pokerspelen
på nätet.
En annan sak som jag undrar över är vad som
kommer att hända med de reklambaserade TV-kanalerna om dessa spel- och bettingföretag
minskar sin TV-annonsering, antingen beroende på att man inte kan locka fler av
oss att spela eller på att vi svenskar inte är så intresserade av spel som företagen
idag kanske vill tro eller om en del av dessa bolag slås ut från marknaden. Eftersom
dessa bolag idag står för en så stor del av reklammarknaden så kommer detta troligen
att påverka TV-kanalernas reklaminkomst vilket kan komma att påverka TV-utbudet
i framtiden.
Man kan också
fundera över hur de gamla idrottshjältarna Glen Hysén, Fredrik Ljungberg och
Mats Wilanders status kommer att påverkas av att de låtit spelbolag använda dem
för att lura oss att spela bort våra pengar. Kortsiktigt har de säkert tjänat
en slant, men långsiktigt tror jag de förlorar på affären.
Själv skulle jag
aldrig komma på tanken att satsa mina pengar på spel, framförallt inte på
sådana där svenska staten inte har kontroll. Vem garanterar att de så kallade
”slump” spelen på nätet inte är manipulerade så att min chans att vinna är
mindre än vad slumpen stipulerar? Samma sak med exempelvis poker. Det kan
mycket väl vara så att spelen styrs av någon smart algoritm som garanterar att
spelbolaget alltid vinner lite mer än de egentligen borde. När det gäller
betting på fotboll så har vi fått otaliga bevis på manipulerade matcher. När en
målvakt idag begår ett misstag så misstänker vi genast att han gjort detta med
flit mot betalning.
Avslutningsvis så
tycker jag att det intresse för spel och betting som otvivelaktigt många har
säger något intressant om oss människor i dagens samhälle. Kan detta bygga på
en brist på mål och mening i mångas liv? Spel blir här ett sätt att dämpa en existentiell
ångest genom att det ger något att fokusera på i stunden och ger något att
drömma om för framtiden, en framtid som man upplever saknar mål eller mening.