Om spel- och alkoholreklam som riktar sig till ungdomar

I går kväll (den 2 april) tittade jag tillsammans med familjen på
ungdomsfilmen ”Snow White and the Huntsman” som visades på TV 6. Filmen började
klockan 21:00. Det som är väldigt irriterande när man tittar på film på någon
av reklamkanalerna är alla reklamavbrott som gör att filmerna både blir
evighetslånga och som gör det svårt att hålla koncentrationen uppe filmen
igenom. Igår kväll irriterade jag mig extra mycket på själva innehållet i reklampauserna
då jag tyckte det var lite väl mycket reklam för alkohol och spel och dobbel. För
att undersöka hur mycket sådan reklam det de facto var så genomförde jag en
liten empirisk studie genom att föra statistik över de fyra sista reklampauserna
i filmen.

Jag blev förvånad över resultatet. Hela 61 procent av inslagen i de fyra
reklampauserna handlade om alkoholprodukter eller spel och dobbel. I en av reklampauserna handlade tre av fyra inslag
om sådana produkter. 39 procent av all reklam i de fyra pauserna handlade om
spel och dobbel! Och detta var reklam i en ungdomsfilm en kväll före en helgdag
då många ungdomar sitter uppe sent och tittar på TV. Genom denna reklam får
unga tjejer lära sig vad kul man har när man dricker Bailys ute på krogen med
sina tjejkompisar, hur coola killar blir när de dricker vodka och Wiskey, och
hur sofistikerad man är när man dricker vin. Man lär sig även att i princip
alla som spelar på något av alla dessa nätkasinon och bettingsidor blir rika,
åtminstone om man är smart (och det tror vi ju alla innerst inne att vi är).

Jag har skrivit flera inlägg på denna blogg om vad jag tycker om spelreklam
på TV och på tidningarnas nätsidor. Det jag här reagerat särskilt emot är att reklamen
för spel och dobbel och för alkohol så tydligt riktar sig till ungdomar. Att
spelbolagen och alkoholproducenterna vill locka ungdomar att konsumera sina
produkter är dock inte så konstigt, de vill ju sälja så mycket som möjligt. Vem
som ruinerar sig på att spela bort sina pengar eller dör av alkoholism före 50
års ålder bryr de sig knappast om. Det borde därför finnas tydligare och mer
restriktiva regler kring reklam om dessa produkter. Vad som egentligen förvånar
mig är att det inte finns en lagstiftning i Europa som förbjuder reklam för
dessa produkter, som ju bevisligen är mycket skadliga, på samma sätt som det
finns förbud mot reklam för tobaksprodukter.


Comments

Leave a Reply