Jag har tidigare på denna blogg skrivit om spelindustrins aggressiva
reklam där de vill få oss att spela bort våra sparpengar genom några enkla
knapptryckningar i datorn eller mobilen. Denna reklam översköljer oss dagligen
i Tv-reklam och tidningarnas webbupplagor. All reklam går självklart ut på att
sprida en “känsla” för samt få oss att tro att chansen att vinna är
större än vad den i själva verket är. Spelbolagen lockar med gratis
“spin” och att man “får” pengar för att prova att spela.
Man vet att många av de som provar kommer att fortsätta att spela. Jag har
tidigare skrivit om Expressens strategi att ha reklam om bland annat spel som
är snarlik riktiga artiklar. I dagens Expressen (20150324) så kan man läsa en
“artikel” med rubriken “Nu vinner svenskarna stora summor – utan
någon risk”. I artikeln så kan man läsa om att “Kryphålet har mer
eller mindre blivit ett slukhål”. Det handlar självklart om att
spelföretaget “ger bort” fria spel vilket kan leda till att kunder vinner
utan att satsa några egna pengar. I artikeln kan man vidare läsa att:

“–
självklart kan det bli kostsamt för oss. Men man ska inte glömma att våra
kunder uppskattar detta väldigt mycket och vi gillar att ge dem en bra chans
att upptäcka vår produkt, förklarar Sverigechefen hos ComeOn!.”

Aftonbladet satsar på en annan strategi för att få in reklampengar från
spelföretagen. Förutom reklam som liknar artiklar med rubriker som: “Så vann Sven 700 000 kronor – utan att satsa ett öre” producerar man verkliga artiklar som i själva verket är förtäckt
reklam. I dagen webbupplaga kan man läsa: “Svenskens omöjliga spel gav 236
000 kr. Spelbolaget: “Ska vara omöjligt att få in”. En svensk spelar
hade satsat på att det i tio matcher skulle göras mål under första halvtimmen.
Han vann 236 000 kronor. Den som uttalar sig i artikeln är Jonas Nilsson från
Unibet. Budskapet i artikeln är tydligt: du kan vinna, inget är omöjligt. Detta
har definitivt Unibet betalat för att Aftonbladet ska skriva. Olagligt,
förmodligen inte, men definitivt oetiskt.

Men är då denna reklam värre än annan reklam. Ja det tycker jag. När det
gäller reklam för andra produkter så blir man oftast bara lurad en gång. Är man
inte nöjd så handlar man inte igen. När det gäller spel så gäller den omvända
logiken. Om du inte vinner första gången så lockas du att fortsätta spela för
förr eller senare kommer du ju att vinna tillbaka de pengar du förlorat, tror man.
Dessutom finns det många människor som är spelberoende, som inte kan sluta
spela och det är självklart dessa som spelbolagen vill ha som “kunder”.
Själv mår jag riktigt illa när jag ser all reklam som försöker få mig att spela
bort mina surt förvärvade sparslantar, det känns nästan som om jag ska sugas in
i spelvärlden och av misstag spela bort en massa pengar.

Leave a Reply