Förutom
avsaknaden av spelreklam i USA så slog det mig när jag var där att
reklamen för läkemedel till stor del handlar om dess negativa
bieffekter. I en reklamfilm där en snygg tjej hoppar runt i en
vacker solig skogsglänta som illustration till hur fantastiskt hon
mår när hon tagit ett läkemedel så beskriver en speaker samtidigt
att medicinen kan orsaka både diaré och hudutslag och en massa
andra otrevligheter. Reklamen får något av en komisk tusch med
denna blandning av positivt och negativt budskap. Men detta är något
positivt tycker jag som vi borde ta efter även här i Sverige. Här
räcker det med en finstilt text om de negativa biverkningarna som
knappast går att läsa.

Kanske
är krav på att redovisa negativa bieffekter i reklam en förklaring
till avsaknaden av spelreklam i amerikansk tv? Om man ständigt måste
berätta om bieffekterna med spel och dubble, att detta ofta leder
till fattigdom och spelmissbruk (vilket egentligen knappast är en
bieffekt förresten utan den huvudsakliga effekten av spelandet) så
kanske man skrämmer iväg potentiella spelare i stället för att
locka dem in i spelandet.

Leave a Reply