Hörde i morse på
radion om att Folksam har gjort
en ny ranking av börsbolagens arbete med etiska riktlinjer. Exempelvis får två
av börsens största bolag, Ericsson och HM, höga betyg. Resultatet bygger på en
jämförelse mellan bolag om hur de jobbar kring frågor som exempelvis,
mänskliga rättigheter, arbetsvillkor, öppenhet och korruption.

En förklaring till HM:s höga
betyg är företagets snabba reaktionsförmåga när det “hettar till”, när det kommer skandaler kring
bomull, ull, gåsfjädrar eller vad det än är, då är man väldigt snabb på att ta
tag i problemet, rapportera tillbaka till aktieägarna och också verifiera att
man har gjort det man säger att man ska göra.

Och detta låter ju lovvärt, men HM har flera gånger kritiserats för
att utnyttja lågavlönade textilarbetare och att de har sin
produktionsverksamhet förlagd i låglöneländer med arbetskraft till svältlöner
är ju själva fundamentet till företagets höga vinster.

Men detta är inget specifikt
för HM. Detta företag måste göra som andra klädföretag, sälja sina produkter och det som säljer är det som är billigt och det som är billigt får inte kosta
mycket att tillverka (alla större klädföretag, exempelvis Kapp Ahl och HQ, agerar mer eller mindre på samma sätt). Detta styrs av oss konsumenter. Vi köper det som är
billigt. Vi frågar inte efter, och vill egentligen inte veta, hur och under
vilka omständigheter som kläderna vi köper blivit producerade. Men ibland blir
vi påminda genom någon skandal i media och då kräver vi att något görs åt det
omoraliska som uppdagats. Och här har HM hittat ett smart sätt att agera, att
ta itu med det oundvikliga på ett resolut och direkt sätt. På detta sätt skapar
man sig en etisk profil som inte behöver krocka med deras vinstintresse. Man
tar itu med det uppenbara. Man fortsätter med “business as
usual” fram tills någon upptäcker
vad man håller på med för utan slavarbetare så skulle man inte kunna sälja
några kläder alls, de skulle vara för dyra. Denna etiska profil som strategin
ger kan till och med skapa en konkurnsfördel för vi konsumenter vill ju trots
allt känna att vi inte utnytjar männsikor i tredjevärlden.

Men det vore ju fel att anklaga
företagen för detta förhållande för det är ju vi
konsumenter som styr utbudet. För de flesta av oss är priset på en vara
centralt. Etiska överväganden väger oftast mycket lätt.Vi vill helt enkelt
maximera antalet produkter och tjänster som vi kan få för våra löner och
företagen anpassar sig till detta. Detta gäller allt från kläder och mat till
restaurangbesök och besök hos frisören. När det gäller kläder så hjälper
företag som HM oss att kunna konsumera billigt med gott samvete genom sin till
synes etiska profil.

Leave a Reply