Spelbolagens
reklam i TV och tidningar blir allt obehagligare med sin ökande aggressivitet
och sitt allt mer påträngande sätt. För att inte tala om omfattningen. På vissa
TV-kanaler handlar ibland över hälften av reklaminslagen i ett reklamavbrott om
spel och dobbel. Där framställs spel som en lyxig livsstil eller att spel
skänker både lugn och ger spänning i tillvaron. Spelar gör man tillsammans med
sina kompisar som man undgås med på ett sätt som liknar vännerna i den gamla TV-serien
Vänner. I reklamen vinner man eftersom man är smart, här spelar man inte bort
sin lön och lånade penga , så som många av spelbolagens kunder i själva verket
gör och som är själva verksamhetsidén för alla spelföretag, att få kunderna att
förlora allt de äger och lite till. Och detta är de duktiga på. För att locka
in nya till sina spel så lockar man med gratis spel till att börja med (på
samma sätt som man lockar in nya kunder till narkotikamissbruk). Man vet att en
stor del av de som testar inte kommer att kunna sluta spela utan kommer att
hamna i ett spelmissbruk och därigenom bli ”bra” kunder till bolagen. Man har
en mycket beroendeframkallande drog till försäljning.

Tv-reklamen tycker jag är obehaglig i sin
aggressivitet och det genomslag som TV har, men ännu obehagligare tycker jag
att reklamen som finns i tidningen Expressens webbupplaga är. Där är reklamen
snarlik det redaktionella materialet. Det står visserligen en liten rad om att
det är reklam, men själva artikeln är utformad som en nyhetsartikel. Man vill
att vi ska tro att det är riktiga journalister som skriver positivt om
spel. En sådan ”artikel” handlar om att spelare kan lura spelbolagen på pengar
genom att man bara spelar på de erbjudande som inte kostar något. En lucka i
systemet som kan bli spelbolagens undergång. En norsk student ska ha vunnit 29 miljoner
kronor på detta sätt. Andra ”artiklar” handlar om att spelbolaget ska dela ut
si eller så många miljoner. Om man inte spelar så riskerar man att missa
vinsten. Detta tror jag är effektivare, ur spelbolagens synvinkel, än
TV-reklamen eftersom den sistnämnda så tydligt är reklam.

Spelbolagens sätt
att locka folk att spel genom att få det att framstå som att chansen att vinna
är större än vad den i själva verket är, borde betraktas om bedrägeri och vara
straffbart. Nu är det svårt att åtala bolagen (utom eventuellt Svenska spel)
eftersom de är registrerade utanför Sverige. Samma sak gäller TV-kanalerna som
visar reklamen för spelbolagen, men Expressens borde det gå att komma åt. Att upplåta
plats på sin webbupplaga för denna reklam borde kunna betraktas om medhjälp
till bedrägeri.

Leave a Reply